Lina, Souri och Kitzy <3

Souri "Soran" Vuo

Publicerad 2014-01-06 13:27:15 i Souri Vuo,

Nu tänkte jag skriva inlägget där inspration från http://jolisporthorses.blogg.se/2014/january/svavar-pa-moln.html
 
Tänkte beskriva min häst lite :)
 
Souri är i mina ögon världens snällaste häst, skulle kunna sätta upp vem som helst på honom, han är lugn och sansad, iaf i ridhuset, ute är han för det mesta lika snäll, men kan försöka sig på att vända hemmåt ibland, och så har han vid 2 tillfällen på de år jag haft honom nu även slängt av mig och min förra medryttare i skogen, till hans försvar så var han redan spänd och uppjagad innan detta hände.
 
Dock anser jag att det är så få tillfällen att det knappt räknas tycker jag ;)
 
Vid ridning så är han som sagt väldigt snäll och lugn, ganska slö i mina ögon, saknar idag egen framåtbjudning, dock så tar han det väldigt bra om man säger åt honom att nu ska vi fram, för då går han fram, och nu när vi enbart fokuserar på bjudningen i framridningen så han har börjat fatta det, och går fram riktigt bra, men som sagt, inte helt friviligt ;)
 
Det som är svårt med honom är att han är sjukt stark och väldigt framtung, egenskaper som jag ogillar skarpt, men som blir bättre hela tiden ju starkare han blir, och jag tror att det kommer försvinna med tiden :)
 
Det som är fantastiskt och underbart med denna häst är att sålänge som han har orken, styrkan och förstår vad det är du vill att han ska göra - så gör han det.
 
Har faktiskt aldrig ridit en så samarbetsvillig häst någonsin, så på så vis så är han fantastisk! och dom egenskaper som är dåliga idag (bjudning, framtungheten bla) är ju saker som jag helt tror kommer försvinna med tiden, han jar ju blivit så mycket bättre redan, och ja han är ju bara 7 år så om några år så tror jag han går från min nästan helt drömhäst, till min drömhäst helt och hållet!
 
så vi har en hel del att jobba med, mina stackars fingrar får dock lida en del eftersom han är så stark, och jag inte vill rida honom på skapare än 3-delat när jag rider dressyr iaf, fuskar lite när vi rider ut eftersom jag inte har en chans om han vill dra, och när vi hoppar, efter min ryggskada så är jag inte helt tuff där.
 
aja rörigt som vanligt när jag ska formulera mig :)
 
 
Bilder på sportponnyn från igår ;)

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Denna blogg handlar om mig och mitt liv med min älskade sambo Fredrik, min underbara hund Kitzy och min häst Souri, är nog allra mest inlägg om den sistnämnda ;)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela