Lina, Souri och Kitzy <3

Se där ja - Januari!

Publicerad 2014-01-05 13:57:00 i Allmänt,

Oj! redan januari, hur gick det till? pendlar mellan att blogga om 2 olika saker idag, känner kanske att det är något som skulle behöva komma ut och upp :) Det är något som de flesta av mina vänner redan vet om men något som kanske är bra för de som inte känner mig särskillt väl bor veta om, innan de dömmer mig.
 
Okej here we go!
Sen i november så går jag regelbundet till en psykolog på allmänpsykatrin, för utredning inför att ställa en diagnos! Gissningsvis vet de flesta redan att jag är ja - lite annorlunda :) Jag har fått kämpa för denna utredning, då de egentligen tycker att jag klarar mig helt som jag ska i min vardag - fast jobb, klarar att betala mina räkningar och lever i ett fungerande samboliv osv.
 
Anledningen till att jag sökt hjälp ska jag försöka förklara här.
Jag har det lite besvärligt i sociala situationer, jag pratar otroligt mycket, jag vet om det, men kan inte riktigt styra över det, jag märker tydligt när det inte uppskattas, men har svårt att styra det, bryr mig egentligen inte om ifall folk tycker illa om mig pga detta, men upplever det väldigt jobbigt när känslan blir att folk tycker att jag är jobbig.
 
Dock vet jag att de flesta tycker om mig ändå, eftersom jag enligt beskrivning även är väldigt glad och snäll :)
 
Och snäll ja, det är jag, jag vill alla människor i hela vida världen väl, jag skulle gå genom eld och vatten för mina vänner, MEN problemet är att jag har svårt att visa det, för jag har svårt att uttrycka mig bra, svårt att förmedla känslor när jag pratar, jag vet precis vad jag vill förmedla men kan ibland omöjligt göra det med "rätt" tonlägen! och missuppfattas ofta pga av detta, vilket gör mig så ledsen ibland.
 
En annan sak som jag har svårt för är koncentration, jag har exempel inga som helst problem att koncentera mig när jag tex kör bil, eller gör något annat där det är viktigt att jag koncentrerar mig, MEN om jag måste sitta på föreläsning, utbildning eller möten som är låååånga och tråkiga, eller bara lyssna på någon som pratar om något som jag är totalt ointresserad av så kommer koncentrationssvårigheterna direkt, jag börjar tänka på annat automatiskt, svävar iväg, och inser att jag missat hälften av vad som sagts, blir sjukt irriterad på mig själv, men gör ändå om det om och om igen.
 
Sen så är jag ett maniskt planerings freak, jag lägger oftast upp en plan på exakt vad jag ska göra och hur lång tid det får ta, funkar alltid när jag är ensam och inte börjar prata med någon. (vilket jag har stooora tendeser att gör)
Och om någon ställer en rak fråga om jag kan hjälpa till med något, och jag måste svara på en gång, så säger jag oftast nej, inte för att jag inte vill hjälpa till utan för att jag helt enkelt får svårt att planera in det så snabbt, jag blir stressad av att bryta min planering, (och ibland irriterad utan att mena det) får jag däremot fundera en liten stund och hinna med att planera in det, då brukar det oftast gå alldeles utmärkt, jag vet om att jag är sån här, men har svårt för att be om betänketid.
 
jag har svårt att formulera mig i text, jag ringer alltid hellre än sms:ar eftersom jag aldrig blir nöjd med min formulering, jag är inte nöjd över denna text heller men känner att det får duga.
 
Har också ett hett temperament, dock är jag rätt duktig på att hålla det inom mig själv, eller ta ut det i fula ord när ingen hör, eller värst av allt, min familj kan få smaka på det en del, framför allt min mamma! detta avskyr jag med mig själv, tack och lov har jag för det mesta vett att be om ursäkt, men detta är något jag behöver jobba mer med.
 
Detta är några av orsakerna som gör att jag vill ha hjälp, finns fler orsaker men dom håller jag för mig själv! med andra ord: jag är inte som alla andra ;) och är egentligen nöjd med mig själv, men jag behöver tips och råd för hur jag ska kunna jobba med mitt pratande, hur jag ska kunna lära mig uttrycka mig utan att ofta bli missförstådd, lära mig att koncentrera mig på även tråkiga saker och hur jag ska kunna visa mina vänner hur mycket jag bryr mig om dem så dom fattar det på riktigt! och bland det viktigaste, vara snällare mot världens bästa mamma <3
 
Det ända vi vet idag är jag förmodligen har en diagnos, men allt är inte klart ännu, det ska dock vara helt klart inom 2 månder, och jag väntar med spänning och lättnad på att få reda på vad som är "fel" :)
 
Aja orkar inte tänka mer nu, ska ta mig ut till Soran nu! Puss på er!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Denna blogg handlar om mig och mitt liv med min älskade sambo Fredrik, min underbara hund Kitzy och min häst Souri, är nog allra mest inlägg om den sistnämnda ;)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela